Säkerhet


Är det säkert att rocka?

Ibland får vi frågan om det är säkert att rocka med ”tyngre” rockringar och om det finns någon risk för skador på njurar och andra inre organ. Många människor har aldrig tidigare tränat med Powerhoop och är osäkra på hur det är.

 

Man inser inte att njurarna ligger långt inne i buken och är väl skyddade av ryggraden, nedre delen av bröstkorgen och av ryggens starka muskler. Dess läge skyddar dem från hårda stötar, såsom trubbigt våld vid en bilolycka eller en penetrerande skada vid ett pistolskott. En läkare kan konfirmera att detta inte är den typen av skador som uppkommer när man rockar med en Powerhoop. Även en mild krosskada på njurarna, som orsakas av ett trauma, kännetecknas av en extrem smärta och blod i urinen. Det har inte funnits några sådana rapporter från våra kunder eller i den medicinska litteraturen (Du kan läsa mer om njurskador på denna länk.)

 

Blåmärken: De som följer Powerhoops rekommendationer upplever sällan några problem. Men om man som nybörjare rockar för entusiastisk kan man uppleva stelhet, ömhet och kanske till och med blåmärken runt midjan. Syftet med den vågiga, tyngre ringen är att utmana kroppen och få den att bygga core muskler. Det faktum att ömheten försvinner så snabbt är ett bevis på ringens effektivitet. Blåmärken kan vara jobbiga och göra ont, de kan skapa negativa attityder till Powerhoop och de är helt onödiga även om man vill ha ett snabbt resultat. 

 

Vi på Innertrak har sålt Powerhoops i sex år. Vi har sålt över 200.000 Powerhoops i Skandinavien och är själva entusiaster. Vi ägnar stor uppmärksamhet åt den medicinska litteraturen, och så vitt vi vet har det aldrig förekommit rapporter om inre skador eller någon sjukdom i samband med rockning, bortsett från blåmärken på väl entusiastiska nybörjare. Ett antal sjukgymnaster använder Powerhoops i sin praktik eftersom de stabiliserar ryggraden och bygger core muskler. Våra ringar har också testats och undersökts i ett universitetslaboratorium med bara positiva resultat. Innertraks måtto är att vi är fast beslutna om att hålla människor friska, och vi är stolta över att marknadsföra en säker produkt. 

 

Det finns tillfällen då man inte bör träna med tyngre ringar:

 

Graviditet: Det finns inga säkerhetsstudier om rockning och graviditet, och vi rekommenderar det inte. Vårdpersonal föreslår att kvinnor inte börjar med Powerhoopträning förrän tidigast tre månader efter förlossningen och minst sex månader efter ett kejsarsnitt.

 

Blödarsjuka eller liknande sjukdomar: De som har blödningsrubbningar, tar blodförtunnande mediciner, eller har andra medicinska tillstånd som kan leda till frekventa blåmärken bör inte träna med Powerhoops.

 

Nyopererade eller de som har skador på leder och ryggrad: Resultatet av en operation eller skada är olika för varje individ. Endast din läkare eller sjukgymnast är kvalificerad nog att ge medicinska råd, så kontrollera med dem innan du börjar träna!

 

Några viktiga säkerhetstips när du använder tyngre rockringar:

  • Alla tyngre ringar är inte likvärdiga ! Billiga, smala, knöliga eller dåligt vadderade ringar ger rockning ett dåligt rykte . Du kommer att vilja använda ringen ofta, så minimera obehaget genom att unna dig en högkvalitativ produkt från Powerhoop, med stötdämpande skumklädsel och en bred profil (den inre delen av ringen som rör vid kroppen).
     
  • Som med alla ny träning, överdriv inte under de första dagarna. Vi vet att det är svårt att lägga ner ringen, men börja med att rocka i ca 2-3 minuter per dag, så att kroppen kan bygga upp core muskler utan obehag. Om du får blåmärken, vänta några dagar och börja gradvis igen.
      
  • Utsätt inte knäna för onödig stress när du rockar. Grundpositionen bör vara med en fot framåt och rörelsen utförs framåt/bakåt. Utfall och knäböj bör endast göras med rätt teknik, helst under övervakning av en instruktör. När knäna böjs, hålla vikten på hälarna och knäna i linje med tårna.
     
  • Slappna av i axlarna för att förhindra att spänningar byggs upp i överkroppen.
     
  • Rocka alltid lika länge i båda riktningarna. Det kan verka krångligt i början, men det är nödvändigt för att få en balanserad träning.

Viktigt: Du ska inte kopiera de rörelser som en ”dansare med en lättviktsrockring” utför! Det är viktigt att förstå att rockringsdans och Powerhoop är två väldigt olika träningsformer, där rockringen används på helt olika sätt. Powerhoop är tänkt att användas som ett styrketräningsredskap och för rocka runt bålen. Använd aldrig tyngre rockring runt hals, arm, ben eller fotled. 
 
 
Säkerhet börjar med sunt förnuft. Om du har frågor kring din hälsa, eller har skador på ryggraden eller andra kroppsdelar, ska du inte ägna dig åt någon form av idrottsverksamhet utan att först tala med din läkare. Innertrak tar inte ansvar för eventuella skador som kan vara förknippade med användningen av våra produkter.