Powerhoop Studie

Universitetsstudie bekräftar – Powerhoop minskar midjemåttet!

Träningsexperterna hävdar att det är omöjligt att ”punktförbränna”. Powerhoop har visat att de har fel!

 

Powerhoop är kul, men ger också välbehövlig träning och bör tas seriöst. Detta bekräftar en färsk studie som gjordes på University of Waterloo i Kanada på Spine Biomechanics Laboratory. Studien gjordes på en grupp av 14 lätt överviktiga kvinnor, som använde Powerhoops 15 minuter per dag, 5 dagar i veckan, under sex veckors tid. Forskarna studerade flera olika typer av data såsom kaloriförbrukning, underhudsfett, kroppsmått, och muskelaktivering.

 

On Försökspersonerna upplevde en signifikant minskning av midjans och höftens omkrets och av midja – höft kvoten. Midjemåttet krympte i genomsnitt med 3,35 cm. 3 personer av 14 minskade hela 5-7,5 cm runt midjan. Höftmåtten krympte också men inte lika mycket. Timglasformen blev med andra ord förstärkt.

Additional findings from the study:

 

  • Kaloriförbrukningen under normalt ”användning” var mellan 300-420 kcal/timme, högre för de mer oerfarna användarna och om ringen ”användes” i den ”svårare” riktningen.
  • Deltagarna tappade i genomsnitt 0,5 kg, vilket inte nådde en statistisk signifikans, även om 2 av deltagarna tappade hela 2,7 kg under mätperioden!;
  • Muskelaktiveringen var signifikant högre om man använde en Powerhoop jämfört med en traditionell lättvikts rockring. Powerhoop jämfördes med en traditionell rockring med hjälp av en teknik som kallas elektromyografi som beräknar effekten av ringen i procent av den maximala frivilliga kontraktionen. Inte överraskande, visade Powerhoop högre aktivitet i varje muskel jämfört med den traditionella ringen. I Rectus abdominus (huvuddelen av "magen"), var muskelaktivitet upp till 70% högre.

 

Forskarna gjorde också en oväntad upptäckt som gäller fördelningen av fettet i kroppen. Efter studien hade försökspersonerna lite mer underhudsfett än innan MEN samtidigt hade de fått smalare midja, starkare muskler och lägre kroppsvikt. En förklaring är att mängden bukfett (viceralt mer djupliggande fett) hade minskat och delvis omvandlats till underhudsfett, möjligen pga massagen från ringen.

Om denna förklaring stämmer är det en sensation. Viceralt fett anses mycket svårt att bli av med, och är starkt förknippat med hjärt- och kärlsjukdomar, typ 2 diabetes, insulinresistens och andra vikt relaterade problem. Tills vidare måste denna möjlighet vara kvar med ett stort frågetecken tills forskare har genomfört en studie där man också kan mäta bukfett.

 

 

Källa: “Analysis of physiological and biomechanical variables over a 6 week trial using a Powerhoop together with investigation of mechanisms of hooping.” Department of Kinesiology, University of Waterloo, Waterloo, Ontario, Canada N2L 3G1

 

För mer information om studien,kontakta:Karyn Seroussi, karyn@powerhoop.eu, at +44 20 3286 4860.

 

För att ladda ner det officiella pressmeddelandet, klicka här. click here.